Tuesday, September 18, 2012

Dimana dua rakaat itu?

gambar ilustrasi

Disuatu sudut tempat sujud itu, terdengar sayup sayup esak tangis perlahan menderu. Aku mendekati sudut itu…dan aku amati suara tangis yg kedengaran itu. Itulah esakan tangis sehelai sejadah yg pernah aku gunakan dibeberapa waktu dahulu (klik tajuk untuk selanjut nya).

Aku bertanya pada nya, “ada apa dengan mu”?

Dalam suasana hening ruangan, dia menjawab perlahan sambil mengesat airmatanya.

Dulu sebelum kau mengbisi pelajaran mu, kau sempatkan jua untuk “dua rakaat”, dengan harapan mendapat kejayaan. Tapi kini, kau lebih sibuk memikirkan presentasi, menghafal syair atau merungkai sesuatu demi mencari apa yg pasti bagi mu.

Dulu sebelum kau menulis novel atau kitab, kau sempatkan juga untuk “dua rakaat” dengan harapan mengalirnya inspirasi yang dahsyat. Tapi kini, kau lebih sibuk merangkai retorik atau mempunyai bakat yg khusus, mengejar deadline atau hanya sekadar untuk mendapat keartisan sebentar

Dulu di saat Dhuha, kau sempatkan juga untuk “dua rakaat” dengan harapan kemudahan segala urusan di hari itu. Tapi kini, kau belajar dan bekerja tak kenal waktu, seolah lupa akan DIA, sedangkan ‘DIA’ lah yang selama ini memberimu rezki dan ilmu.

Dulu di biasa nya di sepertiga malam kau sempatkan juga untuk “dua rakaat” dengan harapan boleh bermuhasabah dan memohon padaNya. Tapi kini, dengan alasan sudah penat dan keletihan, kau panjangkan tidur mu tak sempat untuk menunaikan dua rakaat pada NYA.

Dulu sebelum syura’, kau sempatkan juga untuk “dua rakaat” dengan harapan ia menjadi lancar dan melaksanakan agenda da’wah mu. Tapi kini, kau lebih memilih datang lewat bahkan izin dengan alasan mengejar Ma’isyah atau mungkin Aisyah… Astaghfirullah wa na’udzubillah.

Apa kini kau terlupa atau terlena?

Kembalilah seperti dulu, pribadi mu yang Islami yang tercelup warna Illahi. Berazamlah membina generasi Rabbani, melestarikan budaya Qur’ani yang tak pernah membiarkan cahaya da’wah itu mati terhempas dek urusan duniawi.

Aku rindu masa itu, Aku rindu airmata sujudmu dan Aku rindu dua raka’atmu!


Edit by Najaf/Rochmad eramuslim

0 comments:

Post a Comment