Sunday, November 24, 2013

Gerak jarum jam asal dibuat dari kiri ke kanan?

 

Pergerakan ke KANAN adalah pergerakan semulajadi alam. Dalam agama Islam, semua perkara yang baik disunatkan dimulakan dengan sebelah KANAN. Dalam Quran, golongan yang akan dimasukkan ke dalam Jannah dipanggil 'As-habul Yamin' atau golongan KANAN.

 

Jam sama ada jam tangan atau jam dinding dan sebagainya yg menggunakan konsep analog atau pun bukan digital atau lebih difahamkan yg menggunakan jarum, bagi menunjuk waktu nya, sejak dari ianya di cipta ia memulakan pusingan dari kiri ke kanan.

 

Difahamkan sejak berzaman dahulu lagi orang2 berbangsa Mesir menggunakan kaedah cahaya matahari bagi mengira detik2 waktu dalam seharian. Mereka membina sebuat menara atau tugu yg dinamakan “Obeliks” dan cahaya matahari yg memancarkan cahaya menyinar tugu itu akan terdapat bayang tiang nya. Pabila cahaya matahari semakin meninggi, bayang tugu itu pun ikut bergerak serta dari situlah kiraan masa di ambil.

 

Umpama nya kita buat satu tiang ditengan padang dan melihat baying tiang itu akan bergerak secara perlahan dari timur ke barat.

 

Matahari terbit dari timur dan jatuh ke barat jadi agak memudahkan orang2 Mesir itu melihat bayang sukatan waktu nya kerana Negara Mesir berada ke bahagian Utara benua Afrika. Jadi itulah dikatakan asal penyebab jarum jam dibuat pusingan nya dari kiri ke kanan. Wallahualam. – alihbahasa matjejakrasul/jelajahunik

0 comments:

Post a Comment