Friday, March 19, 2010

Campur arak untuk sedapkan masakan



Saya menerima email dari pengirim sebuah laman yang berkaitan dengan web saya, walaupun isicerita nya agak menfokuskan secara umum tetapi sekurang kurang ia menjadi peringatan kepada kita, walau kita masih tetap beringat.


Pekara pekara sebegini sudah menjadi lumrah dalam wacana kehidupan kita. Saya memperingati diri saya sendiri dan semua rakan rakan yang lain, kita sering terlalai dengan pekara yang dianggap remeh. Namun begitu sebesar zarah tetap dikira. Ikuti seterusnya.

Dari pengalaman saya sendiri saya lebih sangsi si tukang masaknya...
Apa ada pada logo sekarang...semua ciplak walaupun asli tapi tempoh
sah dah tamat (TULISAN HALUS)..rata- rata pengguna hanya nampak yang
jelasnya... ''HALAL"..
Kalau anda mengunjungi "food court" di sekitar supermarket, ramai pekerjanya
bukan ISLAM...hanya berlandaskan logo HALAL ramai pengguna terpedaya..
si tukang masak yang bukan Islam bukan peduli hukum hakam hal-hal penyucian..

Sebagai contoh air membilas bahan-bahan masakan tersebut perlukan air mutlak yakni
suci lagi menyucikan.. .adakah mereka benar-benar praktikkan sedemikian.. ?wallahualm. .

..dan satu lagi,dah sah mereka tak Islam dan semestinya mereka makan/pegang babi..
kita yang Islam pun kalau tersentuh kena samak inikan pula mereka yang dah sebati...
kemudian mereka menyediakan makanan untuk dihidang pada orang Islam...namun
dari pengamatan saya ramai yang tak kisah...alasannya, asal tak da babi sudahlah...!

Ya benar..takda babi,tapi kesucian makanan tersebut dalam hukum bagaimana? ada yang
mengatakan makruh hukum memakan makanan yang disediakan oleh bukan islam...
namun,pada diri saya sendiri saya tetap elak dari makan/beli di restoran@food court non ISLAM..

-From:
"Sembang Alamaya" saya_ingin_menambah@yahoo.com


Keratan akhbar

0 comments:

Post a Comment