Wednesday, June 23, 2010

Sekolah Pondok disaran sebagai produk Pelancungan


Pusat pengajian Islam “pondok” akan diperkenalkan sebagai satu produk pelancongan yang berasaskan ilmu keagamaan yang dinamakan produk pelancongan agama.

Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Pelancongan dan Kebudayaan Datuk Takiyuddin Hassan berkata, Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat telah mencadangkan supaya negeri itu mempunyai produk pelancongan baru sebagai daya penarik kepada industri itu.

“Datuk Nik Abdul Aziz memberikan cadangan itu dan kita telah mencari tempat yang sesuai dan kita bersetuju untuk membina sebuah apartmen di Kandis, Bachok.

“Program pelancongan agama itu akan diketuai oleh agensi Perbadanan Kemajuan Iktisad Negeri Kelantan (PKINK) bagi memajukan projek itu,” katanya pada persidangan Dewan Undangan Negeri penggal ketiga di sini, semalam.

Beliau berkata demikian menjawab soalan tambahan Muhamad Mustafa (Pas-Demit) mengenai langkah kerajaan dalam menjadikan negeri itu sebagai warisan ilmiyah.

Beliau berkata, modus operandi pelancongan agama dalam projek berkenaan ialah dengan menyediakan tempat penginapan kepada pelancong sama ada di dalam dan di luar negara dalam mengikuti kursus agama.

“Keselesaan apartmen itu akan menjadikan pelancong berminat untuk mengikuti kursus yang ditawarkan di dalam pakej pelancongan agama.

“Pakej ilmu agama akan ditawarkan kepada pelancong yang berminat mungkin dua atau tiga hari dalam mengenali program ilmu agama di Kelantan,” katanya.

Menjawab soalan lisan Zulkifli Mamat (Pas-Pulai Chondong) mengenai warisan seni ukir kayu, Takiyuddin berkata, Kerajaan Negeri telah mewartakan seni ukir kayu Kelantan sebagai warisan kebangsaan.- s/har

“Kita juga akan bawa seni ukir kayu itu kepada UNESCO,” katanya.

0 comments:

Post a Comment